Odvíčkování pomocí horkovzdušné pistole

27.10.2009 12:49

    Letos při medobraní jsem poprvé vyzkoušel způsob odvíčkování medných plástů pomocí horkovzdušné pistole. Zmínku o možnosti odvíčkování tímto způsobem jsem nalezl v knize "Chováme včely" jejímž autorem je Franz Lampeitl. Až do letošního medobraní jsem odvíčkoval klasickým způsobem a to odvíčkovací vidličkou. Každý, kdo včelaří ví, že tato metoda je poměrně namáhavá a po odvíčkování většího množství plástů dostane zápěstí pěkně zabrat. Časově tato metoda také není nijak závratně výhodná. Na internetu jsem žádnou zmínku či zkušenost s tímto způsobem odvíčkování  nenašel. Půjčil jsem si proto pistoli od otce a začal testovat. A byl jsem velice potěšen rychlostí a malou námahou odvíčkování. Použil jsem horkovzdušnou pistoli Bosch a nastavitelnou teplotou a intenzitou foukaného vzduchu. Teplota, která se mi jevila jako optimální, což znamená rychlé odvíčkování bez většího poškození buněk, se pohybovala někde kolem teplot 300 a 350 Celsiových stupňů. Stupeň intenzity foukání jsem nastavil na druhou nejnižší hodnotu. Stačilo párkrát "přejet" po plástu a bylo odvíčkováno. U světlého zavíčkování stačilo přejet jen jednou rychle a u zavíčkování tmavého bylo potřeba chvilku setrvat, než se vosk z víček rozpustil. Přebytečný vosk z víček se slije do kapek a zůstane na okraji buňky a nebo se jakoby odstřelí z buňky, ale není to žádná kanonáda, kdy zůstanete po odvíčkování několika plástů celý zavoskovaní. Je to v podstatě velice čistá a rychlá práce. Nepoužíval jsem stopky, ale časově bych to odhadl tak na  max. 15 sekund na jeden nízký plást (42x17), při plném zavíčkování a s minimální námahou. Jediná nevýhoda zmíněného způsobu odvíčkování je fakt, že zisk kvalitního vosku z víček je roven nule. Tento fakt je však plně vyvážen rychlostí, čistotou a velmi malou pracností.

    Samozřejmě jsem měl rovněž obavu z možného poškození medu vysokou teplotou vzduchu. Proto jsem med, který jsem získal z plástů odvíčkovaných horkovzdušnou pistolí zaslal na rozbor do výzkumného ústavu v Dole. Obsah HMF byl však pod hodnotou 2mg/kg. Hodnota pro splnění kritéria kvality Český med je 20mg/kg. Takže při zmíněném způsobu odvíčkování nedošlo prakticky k žádnému zvýšení hodnot hydroxymethylfurfuralu. Protokol o rozboru je možné vidět ve fotogalerii.

Pozn. Tento způsob odvíčkování byl testován na jednom včelstvu z důvodu obavy poškození medu vysokou teplotou. Při odvíčkování velkého množství plástů mohou být zkušenosti zcela odlišné.

 

Kontakt

Pavel Novosád

dasovon@seznam.cz

Přísecká 109
Dolní Kralovice
257 68

+420 733 755 653

Vyhledávání

© 2009 Pavel Novosád

Tvorba www stránek zdarmaWebnode